
ADHD jest to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi.
Nazwa ta jest często źle kojarzona i nadużywana. Ja myśląc o ADHD mam przed oczami potencjał, pomysłowość, żywiołowość, energię, radość, spontaniczność, szczerość, otwartość i wiele innych pozytywnych cech, które uwielbiam i których często sama uczę się przebywając z dziećmi nadpobudliwymi.
Oczywiście, jeśli te pozytywne cechy połączymy z trudnością w panowaniu nad emocjami, niechęcią do podporządkowania się, zmiennymi nastrojami, trudnością w doprowadzaniu spraw do końca, byciem w ciągłym biegu, dużą i manifestowaną w różny sposób (nie zawsze powszechnie akceptowany) potrzebą uwagi pojawi się wyzwanie.
Tak ja rozumiem pracę z dzieckiem i rodzicami dziecka z ADHD- jako wyzwanie.
Umiejętność utrzymania i rozwijania potencjałów dziecka przy jednoczesnym poskromieniu jego funkcjonowania w chaosie to zadanie dla nas dorosłych.
Ale czy znając dzieci impulsywne, spontaniczne, szczere i niepohamowane w swych reakcjach, możecie wyobrazić sobie lepszą nagrodę za swoje wysiłki, niż ich uśmiech, radość, sukces i wiarę we własne możliwości. Przecież dzieci z ADHD niczego nie udają. A widok jak „rosną”, gdy czują się akceptowane, gdy wiedzą, że spełniają oczekiwania dla mnie osobiście jest ogromną radością i osobistą satysfakcją.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder – w skrócie ADHD.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej/ Zespół Hiperkinetyczny jest zaburzeniem neurologicznym, które ma podłoże w biologii mózgu i centralnego układu nerwowego. Występuje wtedy, gdy procesy pobudzania przeważają nad procesami hamowania.
Na ADHD składają się trwale wzorce zachowania, które układają się w charakterystyczną triadę objawów.
ADHD występuje na całym świecie, rozpoznawany jest najczęściej ok. 7 roku życia, ale objawy występują znacznie wcześniej, niekiedy są wyraźne przed 2 rokiem życia dziecka.
Objawy ADHD utrzymują się u około 70% adolescentów i 30−50% osób dorosłych.
Istotne jest aby dziecko a potem dorosły nauczył się rozpoznawać swoje potrzeby i odpowiednio na nie reagować. Należy pamiętać, ze człowiek z ADHD to przede wszystkim człowiek i w miarę nabywania różnych życiowych doświadczeń, może mieć taką samą potrzebę, jak wszyscy inni by uczestniczyć w terapii indywidualnej.
Pierwsze objawy pojawiają się przed 7 rokiem życia. Występują przynajmniej poł roku, w dwóch środowiskach dziecka i znacznie utrudniają jego funkcjonowanie.
Uważam, że praca z rodzicami jest nie mniej istotna, niż sama praca z dzieckiem. To rodzice kształtują zachowania dzieci, są najlepszymi obserwatorami i mają największy wpływ na swoje dzieci. Należy więc zwrócić uwagę, na szczególnie ważną rolę rodziców w procesie leczenia. Rodziców zachęcam do otwartości i zaangażowania w proces wspierania dzieci. W końcu sukces możemy osiągnąć tylko wspólnym wysiłkiem.
Praca z rodzicami w formie treningu rodzicielskiego lub interwencji behawioralnej w rodzinie to metody o udowodnionej skuteczności w leczeniu ADHD.
Do podstawowych technik zalecanych podczas terapii behawioralnej należą:
Stawiam sobie również za cel pomoc rodzicom w znalezieniu właściwych technik reagowania na trudne zachowania dziecka.
Praca z dzieckiem
Terapia psychologiczna polegająca na wzmacnianiu poczucia własnej wartości dziecka, akceptacji siebie, kształtowanie własnej tożsamości, rozwijanie umiejętności rozpoznawania swoich potrzeb i sposobów reagowania na nie, rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, radzenia sobie z emocjami, trening umiejętności społecznych.
Treningi Biofeedback
Więcej informacji na temat treningów Biofeedback znajduje się w zakładce OFERTA.
Leczenie ADHD często związane jest też z farmakoterapią. Podawanie leków ma na celu złagodzenie objawów, zmniejszenie wewnętrznego chaosu, niepokoju, pomagają się skupić. Polega ono na przywróceniu równowagi w zakresie stężenia neuroprzekaźników w mózgu.
Wszystkich rodziców, którzy mają pytania, wątpliwości zachęcam do kontaktu.
Długi czas oczekiwania na wizytę często związany jest z rezerwacjami terminów, które się nie odbywają.
Jeśli nie możesz być na umówionym spotkaniu, proszę poinformuj mnie jak szybko się da- telefonicznie, SMS, mailowo lub przez formularz na stronie. Umieszczę wtedy ten termin w kalendarzu rezerwacji i być może ktoś, komu bardzo zależy na szybkiej pomocy będzie mógł z niego skorzystać.
Dbajmy o siebie na wzajem.